Recenzja teatralna - konkurs

Protokół
konkursu na recenzję teatralną
Recenzja 2017




Na tegoroczny konkurs na recenzję widowiska teatralnego nadesłano 21 prac. Autorami 8 prac konkursowych byli uczniowie szkół podstawowych i gimnazjów, uczniowie szkół ponadgimnazjalnych nadesłali 10 recenzji, natomiast 3 prace przygotowały osoby powyżej 20. roku życia.

Ich wysiłki oceniało jury w składzie:

Magdalena Legendź – teatrolog, krytyk teatralny, sekretarz redakcji dwutygodnika „Zwiastun Ewangelicki”

Ewa Polak-Walesiak
– aktorka, dyrektor Teatru-Pracownia Kwadryga w Bielsku-Białej,

Juliusz Wątroba
– poeta, prozaik, laureat wielu nagród literackich, prezes katowickiego oddziału Związku Literatów Polskich

po zapoznaniu się z nadesłanymi na konkurs pracami i merytorycznej dyskusji jury przyznało następujące nagrody i wyróżnienia:


a) w kategorii szkół podstawowych i gimnazjów


wyróżnienie – IGA GARBARCZYK (Spokojna123)
mieszkanka Bielska-Białej, autorka recenzji „Księgi dżungli” wyreżyserowanej przez Ewę Piotrowską na motywach książki Rudyarda Kiplinga w Teatrze Lalek Banialuka w Bielsku-Białej

III miejsce – ZOFIA GRUSZKA (POSEJDON)
uczennica Gimnazjum nr 5 w Bielsku-Białej, recenzentka „Szklanej Góry” wyreżyserowanej przez Janusza Ryla-Krystianowskiego na scenie Teatru Lalek Banialuka w Bielsku-Białej

II miejsce – KINGA WOLNY (INKA)
uczennica Publicznego Gimnazjum im K.K. Baczyńskiego w Węgierskiej Górce, która nadesłała na konkurs pracę zatytułowaną „Między tęsknotami” o musicalu „Ania z Zielonego Wzgórza” zrealizowanym w Teatrze Groteska w Krakowie w reżyserii Adolfa Weltscheka

I miejsce – ZUZANNA GĄSIOREK (Cogito)
uczennica Gimnazjum nr 11 w Bielsku-Białej, recenzentka „Humanki” Jarosława Murawskiego wystawionej w Teatrze Polskim w Bielsku-Białej w reżyserii Agaty Puszcz; laureatka I miejsca w konkursie na recenzję teatralną w 2016 roku w kategorii uczniów szkół podstawowych i gimnazjów; opiekun: Dorota Ługowska

Nagrodę specjalną 2017 za najciekawszą pracę recenzującą widowisko zrealizowane przez teatr działający w Bielsku-Białej w kategorii uczniów szkół podstawowych i gimnazjów otrzymała ZUZANNA GĄSIOREK.



b) w kategorii szkół ponadgimnazjalnych

wyróżnienie – ALICJA IŻYK (GillyForrester)
uczennica I Liceum Ogólnokształcącego w Wodzisławiu Śląskim; autorka recenzji przedstawienia „Mąż zmarł, ale już mu lepiej” wyreżyserowanego przez Henrykę Brdękiewicz w ramach Teatru „Cioci Heni”; opiekun: Ewa Faroń

wyróżnienie – NATALIA KUCZERA (ANONIM-4350)
uczennica Zespołu Szkół Technicznych i Ogólnokształcących w Skoczowie, recenzentka „Makbeta” wystawionego na scenie Teatru Polskiego w Bielsku-Białej w reżyserii Grzegorza Suskiego

II miejsce – BARBARA ŹARSKA (KASZTAN)
uczennica Liceum Ogólnokształcącego nr VIII w Bielsku-Białej, autorka recenzji „Humanki” Jarosława Murawskiego wyreżyserowanej przez Agatę Puszcz na Małej Scenie Teatru Polskiego w Bielsku-Białej; opiekun: Dorota Ługowska

I miejsce – ANNA PIETRUSIAK (Aldonza P.)
uczennica Liceum Ogólnokształcącego im. Marii Skłodowskiej-Curie w Andrychowie, autorka pracy zatytułowanej „Warto marzyć” o spektaklu „Człowiek z La Manczy” wyreżyserowanym przez Witolda Mazurkiewicza w Teatrze Polskim w Bielsku-Białej


Nagrodę specjalną 2017 za najciekawszą pracę recenzującą widowisko zrealizowane przez teatr działający w Bielsku-Białej w kategorii uczniów szkół ponadgimnazjalnych otrzymała BARBARA ŻARSKA.


c) w kategorii osób powyżej 20. roku życia


wyróżnienie – ANDRZEJ ŚLAKOWSKI (To Masz!)
nauczyciel języka polskiego w Zespole Szkół Handlowych w Jastrzębiu-Zdroju; recenzent monodramu Alojzego Lyski „Mianujom mie Hanka” wystawionego w Teatrze Korez w wykonaniu Grażyny Bułki; laureat wyróżnień w konkursie Recenzja 2011 i Recenzja 2012 oraz III miejsca w konkursie „Recenzja 2014” w kategorii osób powyżej 20. roku życia

Nagrody specjalnej 2017 za najciekawszą pracę recenzującą widowisko zrealizowane przez teatr działający w Bielsku-Białej w tej kategorii nie przyznano.


Ponadto jury postanowiło przyznać Złoty Dyplom Propagatora kultury teatralnej Dorocie Ługowskiej - opiekunce wielu laureatów Konkursu na recenzję teatralną.




UWAGI

Jury z zadowoleniem podkreśla stałe zainteresowanie konkursem, choć w tym roku poziom prac, w odniesieniu do poprzednich edycji, nie był najwyższy. Na uwagę zasługuje systematyczna praca z dziećmi i młodzieżą w ośrodkach, skąd co roku  nadsyłane są ciekawe konkursowe prace. Tym bardziej godne docenienia jest to w przypadku mniejszych miejscowości, gdzie wyjście do teatru wymaga więcej wysiłku.

Tegoroczne prace były nierówne. Obok napisanych ładnym językiem i ze znajomością zasad rządzących recenzją, zdarzały się prace niedbałe językowo i niespełniające kryteriów gatunku. Te wypowiedzi, przypominające raczej noty z codziennej prasy wychodziły, ku zdziwieniu jury, spod piór młodzieży ponadgimnazjalnej, po której spodziewać się można pewnej intelektualnej dojrzałości.

Jury zwraca uwagę na występujący w części prac schematyzm, być może wynikający ze zbyt ścisłego korzystania z omówień podczas lekcji. Z drugiej strony wydaje się, że takich rozmów o obejrzanym przedstawieniu w wielu przypadkach brakowało, a piszący mieli kłopot ze zrozumieniem swojej roli jako recenzenta. Wyraźnie zaznaczyła się tendencja do analizy literackiej wystawianej sztuki oraz do opisywania przedstawienia zamiast poddania krytycznej refleksji sposobu jego realizacji. Z kolei tam, gdzie oceny się pojawiały, rzadko były wsparte rzeczowymi argumentami.

Zachęcamy piszących do przemyślenia i przedyskutowania zarówno problematyki oglądanych utworów, jak też ich inscenizacji. Recenzja jest bowiem formą specyficzną i różni się od sprawozdania z wizyty w teatrze czy felietonu. Warto się w niej skupić na wyrażaniu rzetelnej opinii na temat celów i sposobów wykorzystania teatralnych środków wyrazu, takich jak: scenografia, kostiumy, gra aktorów, światło, muzyka itp. Spontaniczne oceny są również cenne, ale powinny być poparte wiedzą i odpowiednio uzasadnione. Do takiego właśnie śmiałego, samodzielnego ich formułowania jury szczerze namawia.

Przypominamy także o konieczności zwrócenia uwagi na kompozycję pracy, potrzebę znajomości podstawowego teatralnego słownictwa oraz na kulturę języka.


Doceniając wysiłki uczestników konkursu, jury zachęca wszystkich młodych recenzentów do oglądania kolejnych przedstawień i do dalszego samodzielnego pisania o sztuce teatru.




                                    Jury konkursu:


                Magdalena Legendź
                Ewa Polak-Walesiak
                Juliusz Wątroba

Zgłoś błąd
Pdf
Drukuj
Powrót
Na skróty
bip - Biuletyn Informacji Publicznej
e-skrzynka podawcza
SPM
BUDZET
Budżet obywatelski
RIT - Regionalne Inwestycje Terytorialne Subregionu Południowego
Pogoda i jakość powietrza
pomoc prawna
1%
To jest aplikacja Webphone służąca do bezpłatnego dzwonienia do Urzędu Miejskiego w Bielsku-Białej.
Decyzja użytkownika w zakresie plików Cookie na niniejszej stronie

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookie i podobnych technologii m.in. w celach statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. W programie służącym do obsługi Internetu można zmienić ustawienia dotyczące plików cookie.Korzystanie z tego serwisu bez zmiany ustawień dotyczących plików cookie oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia.Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności.

 

______